زیبایی های ادبی نهج البلاغه در بیان روابط اجتماعی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه بوعلی سینا - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده حدیثه فرزبود
- استاد راهنما مرتضی قایمی علی محمد قدسی
- سال انتشار 1390
چکیده
جامعه به عنوان بستر روابط اجتماعی، حوزه ای را فراهم می کند که در آن اعضاء جامعه می توانند با هم تشکیل پیوندهای اجتماعی دهند. در حوزه ی اجتماع جامعه، از تعاملات اجتماعی ما بین کنشگران اجتماعی، روابط اجتماعی شکل می گیرد. این روابط اجتماعی بر حسب هدف یا وسیله ای بودن روابط و متقارن یا غیر متقارن بودن و صمیمیت نهفته در آن به دو رابطه ی ابزاری و اظهاری تقسیم می شود؛ که در پیوندهای ضعیف ( ابزاری) میزان صمیمیت کم ،احساس مسئولیت، تعهد و علاقه به رابطه پائین است وافراد به شکل دو جانبه و عموما بر اساس اصل انصاف، منابع را بین خود مبادله می کنند و در مقابل آن رابطه ی اظهاری قرار می گیرد که پیوندی است قوی و افراد درون رابطه برای یکدیگر عین هدف و خاستگاه رابطه اند. نمونه ای غنی از روابط اجتماعی را می توان در نهج البلاغه یافت که در آن، امام علی (علیه السلام) به عنوان یک دستور العمل زندگی و مدیریتی در کسوت حاکم و رهبر جامعه اسلامی در حوزه ی اداره ی جامعه با کارگزاران خود رابطه ی آشنایی دارد. معیارهای رابطه ابزاری در کلام امیر مومنان علی (علیه السلام)در زیباییهای ادبی آن جلوه می کند، چنانچه امام (علیه السلام) در این رابطه از تشبیهات و کنایات و استعاره هایی استفاده می نمایند که هیچگونه صمیمیتی در آن مشاهده نمی شود و نشان دهنده ی رابطه ایست که در جهت هدف و مقصدی خاص شکل گرفته است، بدین صورت که اگر هدف و نتیجه حاصل نشود از مکانیزمهای بازدارنده مثل خشم و سرزنش و تحقیر استفاده می کنند که در کلام امیر المومنین(علیه السلام) به صورت عاطفه ی خشم و غضب متجلی می شود، اما این روابط نه بر اصل انصاف، بلکه بر اساس دین اسلام و آموزه های قرآن تشکیل شده است و هدف کسب رضایت حق تعالی و ادای تکلیف است.اما خارج از محدوده ی حکومتی امام(علیه السلام)، در سطح جامعه با همگان دارای رابطه ی دوستی است.
منابع مشابه
عدالت اجتماعی در نهج البلاغه
مقاله حاضر به بررسی عدالت اجتماعی در گفتهها و اعمال علی بن ابی طالب (ع) میپردازد. عدالت و حقیقت مادر همه ارزشهای اجتماعی تلقی میشود. پس از حضرت محمد (ص)، امام علی (ع) بهترین نمونه اخلاق، از جمله عدالت بود. او برای عدالت زندگی کرد و بر این باور بود که هر کس باید از حق امنیت در زندگی برخوردار باشد. به نظر وی، عدالت قرار دادن هر چیزی در محل مناسب خود است. بنا به نظر امام علی (ع) ارتباطی عمیق ب...
متن کاملبررسی زیباییشناسی عناصر ادبی خطبه 224 نهج البلاغه
بیشتر ناقدان ادبی عناصر ادبیات را معنا، عاطفه، صور خیال و اسلوب میدانند نقد فنی یا زیباییشناسی نیز متن ادبی را بر پایهی چهار عنصر مذکور مورد بررسی قرار میدهد این نوع نقد به بررسی متون ادبی براساس اصول هنری میپردازد و در این فرآیند از به کارگیری ابزارهای خارجی مانند تاریخ، روانشناسی، جامعه شناسی و ... اجتناب میورزد و زیباییشناسی با آنکه علم نوپایی نیست به حد کافی از نظام برخوردار نشده است...
متن کاملروش های تربیت اخلاقی در نهج البلاغه
روش شناسی و بررسی شیوه های تربیتی در نظام تعلیم و تربیت، جایگاه ویژه ای دارد. در این مقاله سعی شده است که شیوه های تربیت اخلاقی از منظر امام علی ع در نهج البلاغه بررسی شود. از مهمترین شیوه های تربیت اخلاقی نهج البلاغه می توان به موارد ذیل اشاره کرد: حکمت، تربیت عقلانی، تذکر یاداوری نعمت ها، موعظه، خطابه، عبرت آموزی، کاربرد اصول روانشناسی، امر به معروف و نهی از منکر، مشارطه، مراقبه، محاسبه و معا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه بوعلی سینا - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023